Dit zijn de algemene mods die wij aanraden voor gebruik op onze server (De versies komen altijd overeen met de server versie van MysterySMP).

Core Mods

  • Fabric API (Nodig om bepaalde mods te kunnen draaien)
  • Sodium (Optimalisatie mod)
  • Iris (Mod voor het draaien van shaders)
  • Voi ceChat (Nodig om te kunnen praten met mensen in-game)

Minimap

  • Xaero's World (Uitvergrote minimap om de ontdekte wereld te kunnen zien)
  • Xaero's Minimap (Minimap om de ontdekte wereld te kunnen zien)

Fabric Installer

  • Klik hier om naar de download pagina van de Fabric Installer te gaan. (Fabric is een veel gebruikte mod load voor Minecraft)

Shops:

Het Shopping District zal opnieuw worden opgebouwd rondom Spawn. In het Makelaarskantoor bevindt zich een Villager waar je speciale Villager Spawn Eggs kunt aanschaffen om je eigen shopkeeper te creëren.

Met een Villager Spawn Egg in je hotbar kun je door links- of rechtsklikken kiezen wat voor soort winkel je wilt opzetten: verkoop/selling (waarbij je spullen verkoopt voor diamanten), aankoop/buying (waarbij je spullen koopt), ruilhandel/trading (waarbij je het ene item ruilt voor een ander) of boeken/books (waar je signed books kunt verkopen).

Nadat je je keuze hebt gemaakt, volg je deze stappen:

  • Plaats een kist.
  • Rechtsklik met het Spawn Egg op de kist.
  • Rechtsklik vervolgens op de plek waar je wilt dat de Villager komt te staan.

Vul daarna de kist met de items die je wilt verkopen. Door te shift-rechtsklikken op de Villager kun je de GUI van je shop openen, waar je de prijzen kunt instellen en enkele cosmetische aanpassingen kunt doen. Andere spelers kunnen niet in de kist kijken en kunnen alleen via de normale winkel-interface van de Villager handelen.

Hoe vraag ik een shop aan?

  1. Bedenk goed welke items je wil gaan verkopen om te bepalen in welke regio jij je shop wilt bouwen. Per regio gelden aparte regels, dus lees deze goed door!
  2. Bekijk op spawn welk plot jij zou willen gebruiken, en onthoudt het plotnummer (bijv. TA-1).
  3. (Als dit plot al is aangevraagd op het moment dat jij je plotaanvraag inlevert word je een ander plot toegewezen). Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Wij zullen zo veel mogelijk rekening houden met je keuze!
  4. Als je een plot kiest in de verkeerde regio, zullen we je een ander plot aanwijzen!
  5. Maak een ticket aan voor Shopping District in het #🎫tickets kanaal onder de categorie Shopping District op onze Discord. Bij een verkeerde categorie zal je plot aanvraag niet worden behandeld!
    - Lees deze goed door, beantwoord de vragen, en wacht op reactie.
  6. In het Makelaarskantoor (gebouw verbonden via brug met spawn) op spawn kun je een __(villager) spawn egg__ kopen voor een shopkeeper. Zie de informatie aan het begin van deze FAQ hoe je de shopkeeper gebruikt.

Regio's

Ons Shopping District is verdeeld in 2 soorten regio's, namelijk:

Thema Regio:

  • In deze regio mag je alleen maar items verkopen die horen bij het thema van je aangeboden items.
  • Te herkennen aan de stenen paden op spawn (Noord-oost zijde van spawn).
  • Bijvoorbeeld:
    - Een hout shop. Hierin verkoop je dus alleen houtsoorten.
    - Een stone shop. Hierin verkoop je dus alleen steensoorten.
    - Een book shop. Hierin verkoop je dus alleen boeken.
    - Een redstone shop. Hierin verkoop je alle redstone materialen, enz.

Regels voor de Thema Regio:

  • Je mag maar in 1 thema per shop items verkopen! Voor voorbeelden, zie hierboven.
    - Hier zullen de Makelaars streng op controleren!
  • Je moet je houden aan je thema!
  • Aan het uiterlijk / aan de buitenkant van je shop moet zichtbaar zijn wat je verkoopt! Bijvoorbeeld d.m.v een reclamebord.

Vrije Regio:

  • In deze regio mag je alles door elkaar verkopen. Hier bepaal je zelf wanneer je wat verkoopt, en hoef je je dus niet te houden aan een bepaald thema.
  • Te herkennen aan de stenen paden op spawn (Noord-oost zijde van spawn).

Regels voor de Vrije Regio:

  • Je mag van alles verkopen in je shop. Wat je verkoopt bepaal je zelf.
    - Wil je een item op de kaart zetten, laat dit weten via een ticket!
  • Aan het uiterlijk / aan de buitenkant van je shop moet zichtbaar zijn wat je verkoopt! Bijvoorbeeld d.m.v een reclamebord.

Voorgebouwde shops:

  • Ook hebben we een aantal voorgebouwde shops rondom spawn staan. Deze shops verkopen items in 1 thema, en zullen altijd door iemand bijgevuld worden.
  • De regels van deze shops staan hieronder.

Regels voor de Voorgebouwde shops:

  • De shops worden voorgebouwd op 1 item/1 thema. Je mag dus niet afwijken van dat item/thema. Als je iets anders wilt verkopen moet je dat doen in een andere shop.
  • Als je voor een week geen stock hebt, krijg je een herinnering. Na 2 weken geen stock wordt de shop doorgegeven aan iemand anders die stock kan leveren. Hoe je aan je stock komt, is aan jezelf!
    - Als je op vakantie o.i.d. bent, kunnen hier afspraken over gemaakt worden.
  • Shop uiterlijk + inrichting wordt niet aangepast. Je kan alleen een shopkeeper (of meerdere) plaatsen en beheren.
  • Wij laten weten wanneer een voorgebouwde shop beschikbaar is. Vooraf gestuurde aanvragen worden genegeerd!
    Het aanvragen van een voorgebouwde shop gaat op dezelfde manier als een normaal plot.

Regels van het Shopping District. Deze worden door onze Makelaars gehanteerd!

❗️Het is voor spelers NIET toegestaan om miniheads / mobheads te verkopen via een shopkeeper. Dit komt doordat de plug-in een bug heeft, en het verkopen van de heads technische problemen met zich meebrengt en mogelijk de plug-in breekt! Als wij zien dat je dit wel doet, zullen wij de shopkeeper verwijderen.

  • Enderchest is verplicht om te hebben in je shop. Geen Enderchest, geen shop.
  • Voordat je een shopkeeper mag plaatsen, moet je buiten- EN binnenkant af zijn, en er redelijk verzorgd uit zien.
  • Je shop mag niet hoger zijn dat de boom op spawn. (ca 70 blokken. Max Y-level=145 op spawn).
  • Het is niet toegestaan om buiten je plot te bouwen, ondanks dat de claim groter is. Wel is het toegestaan om de witte rand te vervangen of weg te halen.
  • De plot is je grootte, heb je een grotere shop, dan zal je een groter plot moeten aanvragen.
  • Het verleggen van de weg, of het vergroten van een bestaand plot is niet toegestaan.
  • Shopkeeper (die dingen verkoopt) mag niet buiten je shop staan.
  • Je mag een shop niet uitkopen om door te kunnen verkopen in je eigen shop.
  • Heb je een plot (toegewezen) gekregen, dan blijf je bij dat plot. Wisselen van plot is niet mogelijk.
  • Je mag maar 1 shop tegelijkertijd aanvragen. Is de shop van je eerste aanvraag nog niet af, dan word je tweede aanvraag afgewezen.
  • Het is voor spelers niet toegestaan om winkelcentrums te maken, en de winkels hiervan door te verkopen naar andere spelers.
    - Als spelers een shopping mall willen maken, zullen ze met meerdere mensen, meerdere plots moeten claimen, om zo een overkoepelend gebouw te maken.

Voor vragen, maak een ticket aan of vraag een van onze Makelaars!

Hoe krijg ik een whitelist op de MysterySMP server?

Wil je toegang tot de MysterySMP Server? Dat kan door een whitelist die je kunt verkrijgen via Twitch! Hieronder leggen we uit hoe het werkt.

Wat is een whitelist en hoe krijg je die?

Een whitelist is nodig om toegang te krijgen tot de MysterySMP Server. Deze kun je kopen bij één van de aangesloten streamers op Twitch. De prijs is 7.500 kanaalpunten. De aangesloten kun je vinden in het kanaal #🔻informatie onder het kopje Streamers op onze Discord.

Belangrijk: De enige manier om een whitelist te krijgen is via kanaalpunten. Andere methoden zijn niet mogelijk (e.g., subs, geld, etc).

Waarom werken we met een whitelist?

Op de MysterySMP Server werken wij met een whitelist om een veilige en plezierige omgeving te garanderen voor spelers. Dit helpt ons hackers en andere ongewilde personen buiten de deur te houden. Bovendien vinden we het belangrijk om de mensen op onze server te leren kennen. Door het kijken van streams en het deelnemen aan de community kun je onderdeel worden van onze hechte groep. Wij leren jou een beetje kennen en jij leert ons een beetje kennen. Zo zorgen we samen voor een server waar iedereen welkom is en zich thuis voelt.

Hoe werken kanaalpunten op Twitch?

Omdat niet iedereen weet hoe kanaalpunten werken, leggen wij het hier kort voor je uit.
Kanaalpunten zijn een beloning voor kijkers. Je verdient ze door simpelweg te kijken naar de streams van een Twitch-kanaal. Hieronder staat een kort overzicht hoe je ze precies kan verdienen, en hoe je ze kunt inleveren.

Zo verdien je kanaalpunten:

  1. Kijken:
    Elke 5 minuten krijg je 10 punten.
  2. Abonneren:
    Abonnees verdienen sneller punten (Tier 1; 1.2x, Tier 2; 1.4x, Tier 3; 2x multiplier).
  3. Actief Kijken:
    Als je actief kijkt krijg je cadeautjes die je kunt claimen. Deze leveren 50 punten op.
  4. Volgen en mee met een raid:
    Voor het volgen krijg je 300 punten. Voor het meegaan met een raid levert dit 250 punten op.

Hoe wissel je kanaalpunten in voor een whitelist?

  1. Ga naar de stream van een aangesloten streamer.
  2. Klik op het kanaalpunten-icoon (meestal een bolletje onderin de chat).
  3. Zoek de optie "Koop Whitelist" in het beloningenmenu.
  4. Vul je Minecraft EN Discord naam in.
  5. Klik erop en bevestig je keuze.

Nadat je je punten hebt ingeleverd zul je zo snel mogelijk aan de whitelist worden toegevoegd. Dit kan enige tijd duren, dus heb geduld!

Heb je vragen? Neem contact op met de streamer waar je bij kijkt, of maak een ticket aan in het #🎫tickets kanaal op onze Discord! Success met sparen en wij zien je graag terug op de MysterySMP Server!

Veelvoorkomende Minecraft inlogfouten en mogelijke oplossingen

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen bij het verbinden met een Minecraft-server, met eenvoudige uitleg wat de error inhoudt en mogelijke stappen om ze te verhelpen.

Minecraft Authentication Servers Are Down

Betekenis: De servers van Minecraft die je accountgegevens controleren, zijn tijdelijk niet beschikbaar. Er zijn duizenden authenticatie servers die controleren of je een geldig account hebt. In dit geval is de authenticatie server waarmee je verbind met onze server waarschijnlijk offline, of iets dergelijks, waardoor deze onbereikbaar is.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Controleer de status van de Minecraft-servers op DownDetector.
  • Als de servers down zijn, wacht dan tot ze weer online zijn; je kunt hier zelf niets aan doen. Probeer het op een later moment nog een keer.

Timed Out

Betekenis: Je computer heeft te lang gewacht op een reactie van de server, mogelijk door een trage internetverbinding of serverproblemen.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Controleer je internetverbinding door andere websites te bezoeken.
  • Controleer of je andere Minecraft servers kunt joinen.
  • Herstart je modem of router.
  • Schakel tijdelijk je Firewall of Antivirus-software uit om te zien of deze de verbinding blokkeert.

Internal Exception: java.net.SocketException: Connection reset

Betekenis: Er is een probleem met je internetverbinding waardoor de verbinding met de server werd verbroken.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Controleer of je internetverbinding stabiel is.
  • Schakel over van WiFi naar een bekabelde verbinding indien mogelijk.
  • Zorg ervoor dat je Firewall of Antivirus-programma Minecraft niet blokkeert.
  • Update je netwerkstuurprogramma's naar de nieuwste versie.

Network Protocol Error

Betekenis: De versie van Minecraft die je gebruikt, komt niet overeen met de versie van de server. Of er zit een fout in de internetverbinding met de server.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Kijk in het #🔻informatie kanaal op onze Discord, en zie op welke versie de server draait. Update je Minecraft naar de juiste versie indien nodig.
  • Probeer te joinen met de Vanilla versie van de game.
  • Herstart je modem of router.
  • Schakel tijdelijk je Firewall of AntiVirus-software uit om te zien of deze de verbinding blokkeert.

Failed to Connect to the Server: Outdated Client

Betekenis: Je Minecraft-versie is verouderd en komt niet overeen met de versie van de server.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Open de Minecraft Launcher.
  • Update Minecraft naar de nieuwste versie via de instellingen.
  • Probeer opnieuw verbinding te maken met de server.

Failed to Connect to the Server: Outdated Server

Betekenis: De server gebruikt een oudere versie van Minecraft dan jij.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Kijk in het #🔻informatie kanaal op onze Discord, om te zien op welke versie de server draait.
  • Open de Minecraft Launcher en selecteer de juiste versie bij 'Installaties'.
  • Start Minecraft opnieuw en probeer opnieuw verbinding te maken.

Failed to Connect...Connection Timed Out: getsockopt

Betekenis: Dit betekent dat je computer geen verbinding kan maken met de server. Dit kan komen door een slechte internetverbinding, een Firewall die de toegang blokkeert, of een probleem aan de kant van de server.

Oplossing(en):

  • Restart je Minecraft en probeer het na een tijdje opnieuw.
  • Controleer je internetverbinding door een andere website te openen.
  • Probeer verbinding te maken met een andere server om te controleren of het probleem specifiek is voor één server.
  • Herstart je modem of router.
  • Controleer of je Firewall of AntiVirus-programma Minecraft niet blokkeert. Voeg Minecraft zo nodig toe aan de uitzonderingen.
  • Kijk in het #🔻aankondigingen / #🔻informatie kanalen op onze Discord of je de juiste versie hebt om mee te spelen, of dat er problemen met de server is.

Server aanpassingen:

Er zijn enkele aanpassingen en verbeteringen toegevoegd aan de standaard wereld om het spelen met meerdere spelers tegelijkertijd eenvoudiger en leuker te maken:

  • GriefPrevention
    - Je kunt gebieden claimen om zelf te bepalen welke acties andere spelers in jouw gebied mogen uitvoeren.
  • Shopkeeper
    - Met een speciaal Villager-ei kun je nu je eigen winkels opzetten.
  • FireTick uitgeschakeld
    - Vuur verspreidt zich niet meer automatisch.
  • Universal Dyeing
    - Gekleurde blokken kunnen opnieuw geverfd worden; je kunt bijvoorbeeld rood zand maken met rode verf.
  • AFK Display
    - De spelersnaam wordt grijs na 5 minuten inactiviteit (AFK).
  • Anti-Enderman Grief
    - Endermannen kunnen geen blokken meer oppakken.
  • Armor Statues
    - Je kunt Armor Stands in allerlei posities plaatsen om fraaie diorama's te maken.
  • Double Shulker Shells
    - Shulkers droppen nu altijd twee keer zoveel shells.
  • Dragon Drops
    - Bij het verslaan van de Enderdragon dropt deze een Elytra en Dragon Egg.
  • More Mobheads
    - Er is een kans dat mobs ook hun hoofdje droppen.
  • Multiplayer Sleep op 15%
    - Slechts 15% van de spelers hoeft te slapen om de nacht over te slaan.
  • Silence Mobs
    - Gebruik een nametag met de tekst 'Silence me' om mobs stil te maken.
  • Wandering Traders
    - Deze rondtrekkende Villagers verkopen nu ook miniblocks + playerheads van bekende Minecrafters.
  • Fast Leaf Decay
    - Bladeren van omgehakte bomen verdwijnen sneller.
  • GSit
    - Met het commando /sit kun je op blokken zitten. Met /lay kun je liggen, en met /crawl kun je kruipen.
  • Custom Nether Portals
    - Nether portals hoeven niet langer een 3x2 rechthoek te zijn; ze kunnen nu in allerlei vormen gebouwd worden. Daarnaast kun je 'crying obsidian' gebruiken voor een portal.
  • Keep Small
    - Gebruik een nametag met de tekst 'Keep Small' om een mob als babyvariant te houden.
  • Bat Membrane
    - Bats droppen nu Phantom Membranes, als vervanging voor de Phantoms. Phantoms staan namelijk uit.
  • Fixed Item Frames
    - Rechter muis klik met iron bars op een item frame om deze op slot te zetten.
  • Invisible Item Frames
    - Rechter muis klik met een schaar op een item frame om deze onzichtbaar te maken.
  • Husks Drop Sand
    - Husks hebben kans om zand te droppen wanneer ze worden verslagen.
  • Silence Minecarts
    - Mogelijkheid om Minecarts stil te maken.
  • Nether Portal Coords
    - Met het commando /portal kun je berekenen waar de Nether portal moet komen in de Nether dimensie.

Armor Statues:

Hoe verkrijg ik het Armorstand-boekje?

Je kunt het boekje zelf maken door een boek en veer te craften. Volg deze stappen om het boekje te krijgen:

  • Craften:
    - Maak een boek en veer (Book and Quill).
  • Openen:
    - Open het boek om te beginnen met schrijven.
  • Signeren:
    - Geef het boek de titel "Statues" (zonder aanhalingstekens, maar met een hoofdletter).

Na het signeren verschijnt het boekje met de titel "Statues V2.12" in je inventaris. Gefeliciteerd! Je kunt nu Armorstands aanpassen in elke gewenste houding!

De link voor extra uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=nV9-_RacnoI

Claim je plekje:

GriefPrevention biedt jou als speler de mogelijkheid om je bouwwerken te beveiligen. Hiermee kun je anderen de toegang tot je gebouwen, kisten en mobs in jouw gebied ontzeggen. Je eerste claim maak je eenvoudig door een kist op de grond te plaatsen (let op: dit geldt alleen voor je eerste kist!).

Voor verdere claims gebruik je een gouden schep. Door deze in je hand te houden, kun je met de rechtermuisknop je claims aanpassen (vergroten of verkleinen) of nieuwe claims maken. Bekijk de onderstaande YouTub-link voor een uitgebreide uitleg over het claimen.

Daarnaast kun je als speler commando's gebruiken om vertrouwde personen toegang te geven tot je claim. Een volledige lijst van beschikbare commando's vind je via de onderstaande link naar GitHub.

Handige Commando's:

  • /accesstrust (/at) | Geeft trust aan buttons, levers, doors, trapdoors, etc.
  • /containertrust (/ct) | Geeft trust aan containers, zoals chests, barrels, furnaces, etc.
  • /trust | Geeft trust om blokken te kunnen plaatsen en te kunnen slopen.
  • /permissiontrust (/pt) | Geeft trust om iemand anders trust to laten geven.
  • /trapped | Als je vastzit in iemands claim, word je aan de rand van de claim op een veilige plek geteleporteerd.

De links voor extra uitleg:

Als je verbannen bent van de MysterySMP Server, is dit niet zonder reden. Wij hebben jou dan dingen zien doen, die tegen de regels in gaan, of waarvan wij hebben besloten dat wij dit niet tolereren op onze server.

Een ban is niet altijd permanent, om je ban aan te vechten, kun je een ticket aanmaken in het #🎫tickets kanaal onder de categorie 'Ban Appeal' op onze Discord. Leg uit wat je hebt gedaan, de reden waarvoor je bent verbannen, en onderbouw jouw mening waarom jouw ban onterecht is, of waarom je denkt dat wij jou nog een kans moeten geven om te kunnen spelen op onze server.

Bans zullen nooit zonder goede reden, of door maar 1 persoon gegeven worden. Hier is altijd communicatie over.

Wij vertrouwen onze moderators erop om zorgvuldig en concreet om te gaan met verbanningen. Onze moderators hebben dan ook altijd het laatste woord betreft de uitspraak van de ban.

Op onze server maken wij gebruik van een custom stream plugin. Deze is geschreven door onze Developer MeneerJasper.

Twitch Notificaties in de chat:

Als er een Staff streamer of Partner streamer live gaat terwijl deze op de server speelt, dan komt er een live notificatie in de chat te staan. Deze notificatie kun je zelf aan of uit zetten.

  • Gebruik het commando /twitch notification on om de notificaties aan te zetten.
  • Gebruik het commando /twitch notification off om de notificaties uit te zetten.

Wat zie ik als een streamer live gaat?

Je ontvangt een klikbaar chatbericht met de Twitch-streamer. Je ziet de naam van de streamer en een hover-tekst. Als je op de tekst klikt, word je doorverwezen naar het Twitch account (of ander platform) van de streamer die net live is gegaan.

Daarnaast komt er in de tab-lijst een rood bolletje voor de Minecraft naam van de streamer te staan. Dit geeft aan dat deze persoon live is. Dit is ten alle tijden zichtbaar, en dit kun je niet uitzetten voor jezelf!

Wat gebeurt er als een streamer offline gaat?

Je ziet geen notificatie meer. Rollen van de streamer worden automatisch aangepast (dit gebeurt op de server).

Hoe kan ik hulp krijgen over Twitch-commando's?

  • Gebruik het commando /twitch help

Hierin worden alleen commando's getoond die jij als speler mag gebruiken (zoals notification).
Voor een Partner of Staff streamer zullen er meer commando's staan. Deze worden bij het begin dat de rol wordt toegekend, uitgelegd.

We kunnen de events op onze server onderverdelen in 2 categorieën; de seizoensgebonden events en de losse events.

Seizoensgebonden Events

Wij kennen op de MysterySMP 4 verschillende seizoensgebonden events. Deze zullen elk serverseizoen gehouden worden, en zullen er elke serverseizoen ook vergelijkbaar uitzien. De 4 events die wij kennen zijn:

  • Halloween
  • Sinterklaas
  • Kerst
  • Pasen

Elk event wordt gehouden op zijn eigen stuk land (vaak een eiland), dat wordt aangekleed in het thema van het event. Wat voor activiteiten er zijn tijdens het event, wordt vrijwel elke keer veranderd. Enkele activiteiten zullen gelijk blijven, alleen de manier waarop het wordt gedaan, kan verschillen. Denk hierbij aan:

  • Bij Halloween zal er een vorm van scarefactor (angstfactor) zijn
  • Bij Sinterklaas zal er een vorm van cadeautjes zijn
  • Bij Kerst zal er een vorm van cadeautjes zijn
  • Bij Pasen zal er een vorm van eieren zoeken zijn

Data:

Elke seizoen zullen de data van de events op voorhand vastgesteld worden. Deze zijn terug te vinden in het #🔻event-agenda kanaal op onze Discord. Daarnaast zullen de events nooit op de feestdag zelf vallen, en vrijwel altijd in het weekend ervoor of erna.

Meehelpen aan events:

Wij als staff kunnen besluiten om de hulp van de community in te schakelen om mee te helpen met het opzetten van het event. Dit bespreken we per event apart, en kan dus elk seizoen verschillen. Mochten wij dit besluiten, dan zal dit ruim op tijd gecommuniceerd worden met de community. Houd in gedachten dat er bij sommige events dingen zullen zijn die nog een verrassing blijven voor de community. Hierdoor zullen er events zijn waaraan de commnity nauwelijk kan deelnemen.

Losse Events

Naast de seizoensgebonden events richten wij ons erop om elke maand (waar geen seizoensgebonden event plaatsvindt) een los event te organiseren voor de community. Deze events zullen soms groot uitgepakt zijn, soms kleinschaliger. Wij hebben namelijk niet altijd de mogelijkheid om veel tijd en moeite er in te steken.

Een aantal voorbeelden van mogelijke events kunnen zijn:

  • Pubquiz met de server
  • Parkour
  • PVP-arena/toernooi
  • Game avond in de Discord
  • Spelletjesavond op de server
  • etc

Heb je leuke suggesties voor een event dat wij kunnen organiseren, en wat mogelijk is binnen de Minecraft of Discord server, laat het ons weten via het #🔹suggesties kanaal of via het #🎫tickets kanaal op onze Discord.

Zelf een event organiseren

Naast de door staff georganiseerde events kun jij als speler zelf óók een event organiseren. Hier zitten wel wat meer voorwaarden aan dan je wellicht zou denken:

  • Je event moet zonder commandblocks / plugins kunnen werken, als het binnen onze server plaatsvindt.
  • Als je het zelf wilt doen, dan doe je het zelf (Wij gaan het niet oppakken als je op de helft van je voorbereidingen besluit ermee te stoppen!).
  • Je kan ons (Staff) altijd om hulp vragen. Als wij tijd hebben, helpen wij graag!
  • Geef het op tijd aan wanneer je het event wilt houden (minimaal 1 week van tevoren). Zo kunnen wij namelijk de mogelijke promotie doen om te zorgen dat er voldoende mensen komen opdagen voor je event.

Enkele voorbeelden van events die je zelf kunt organiseren:

  • Paardenrace
  • Spelletjesavond
  • Pubquiz
  • etc

Als jij het event hebt georganiseerd, krijg jij natuurlijk ook de erkenning die daarbij hoort. Dus geen zorgen, wij zullen nooit jouw event verkondigen alsof wij het hebben georganiseerd, jij krijgt alle eer (en dus ook alle kritiek).

Wil je een event organiseren? Maak dan een ticket aan in het #🎫tickets kanaal op onze Discord.

Mag je streamen vanaf de MysterySMP?

Ja, je mag streamen vanaf de MysterySMP, maar er zijn een paar belangrijke regels en stappen die je moet volgen. Hieronder leggen we alles duidelijk uit.

1. Vraag toestemming via een ticket

Voordat je begint met streamen vanaf de server, moet je eerst toestemming vragen via een ticket op onze Discord. Dit is verplicht om overzicht te houden en misverstanden te voorkomen.

Na goedkeuring krijg je een speciale Streamer-rol. Deze rol wordt later uitgelegd en is belangrijk om de volgende redenen:

  • Herkenbaarheid:
    - Andere spelers kunnen zien wie er streamt en deze spelers vermijden als zij liever niet in beeld willen komen.
  • Toezicht:
    - Wij houden in de gaten dat er geen ongepaste inhoud wordt gestreamd die de server in een negatief daglicht kan stellen.

Let op: Als je zonder toestemming streamt en wij komen hierachter, zullen we je verzoeken dit alsnog via de juiste weg te regelen. Weigering om dit te doen kan leiden tot consequenties, waaronder mogelijke verwijdering van de server.

2. Zelf een whitelist halen

Om te kunnen streamen, moet je eerst een whitelist hebben. Deze kun je verkrijgen via één van onze aangewezen streamers op Twitch door 7.500 kanaalpunten in te wisselen. Weet je niet hoe je dit doet, zie dan [Hoe krijg ik een whitelist?].

Heb je nog geen whitelist? zorg er dan voor dat je deze eerst bemachtigt voordat je een ticket opent.

3. Type streamers op de server

We maken onderscheid tussen verschillende typen streamers. Dit is belangrijk voor hoe je rol binnen de community wordt ingevuld:

  • Staff Streamers:
    Deze streamers zijn onderdeel van het staffteam en hebben de bevoegdheid om whitelists uit te delen. Hier komt een live-melding van in het #🔻live-notificaties kanaal op onze Discord.
  • Partner Streamers:
    Partner Streamers kunnen ook whitelists uitdelen. Dit is een exclusieve rol waarvoor je niet kunt solliciteren; wij nodigen streamers zelf uit om partner te worden. Community Streamers kunnen na een tijd ook gevraagd worden voor Partner Streamer als ze tegelijk actief zijn op Twitch en op de server. Dit is echter geen garantie! Hier komt een live-melding van in het #🔻live-notificaties kanaal op onze Discord. Deze plaatsen de Partners zelf!
  • Community Streamers:
    Community Streamers hebben geen bevoegdheid om whitelists uit te delen. Voor deze rol zijn er geen specifieke eisen, behalve dat je toestemming vraagt om te streamen. Community Streamers gebruiken het #🔻ik-ben-live kanaal op onze Discord om hun live meldingen zelfstandig in te sturen. Dit kanaal is puur alleen bedoeld voor als je vanaf de server streamt, niet als je wat anders doet op stream!

4. Verwachtingen voor streamers

Wanneer je toestemming hebt gekregen, verwachten we dat je regelmatig vanaf de server streamt. Dit betekent niet dat je altijd moet streamen, maar wel dat je af en toe actief bent in de community als streamer.

Heb je nog vragen? Open een ticket op onze Discord, of stel je vraag in de community. Samen zorgen we voor een leuke en veilige streaming omgeving!

Redstone is een van de krachtigste onderdelen van Minecraft. Het stelt spelers in staat om creatieve oplossingen en automatische farms te bouwen die het spelplezier vergroten. Op MysterySMP waarderen we deze creativiteit, maar we moeten ook waken over de prestaties en speelervaring van alle spelers.

Daarom hebben we richtlijnen opgesteld over het gebruik van Redstone en farms op de server.

Toegestane Redstone Farms:

  • AFK Farms zijn toegestaan
    - Je mag farms bouwen waarbij je alleen hoeft af te wachten of afwezig kunt zijn.
    - Denk aan automatische crop farms, mob farms of XP grinders.
  • Mob Farms zijn toegestaan
    - Zorg voor een kill-mechanisme (lava, magma blocks, fall damage, etc) om honderden mobs niet eindeloos op te slaan.
  • Compacte Farms:
    - Efficiënte en slimme ontwerpen zijn prima.
    - Het gaat niet om hoe groot je farm is, maar hoe goed deze functioneert.

Verboden of Beperkt Gebruik:

  • Chunk Loaders:
    - Niet toegestaan. Farms die kunstmatig chunks geladen houden terwijl jij offline bent, zijn verboden.
  • Megafarms:
    - Extreme bouwwerken die tienduizenden entiteiten of items tegelijk verwerken, zijn niet toegestaan.
    - Deze veroorzaken vaak serverlag en schaden de ervaring voor andere spelers.
  • Excessieve Redstone Clocks:
    - Vermijd onnodig snel pulserende circuits die continu signalen genereren.
    - Gebruik altijd een schakelaar of observer-systeem om farms te activeren wanneer nodig.

AFK-Regels en Serverbelasting:

  • AFK staan is toegestaan, ook bij farms.
  • Bij hoge aantal spelers (25+ spelers online):
    - Vermijd AFK staan bij farms die veel Redstone of entiteiten gebruiken.
    - Geef andere spelers de kans om zonder lag te spelen.
    - Staff heeft het recht om spelers die toch AFK blijven bij farms tijdens drukte, van de server te kicken.

Tips Voor Servervriendelijke Farms:

  • Gebruik Minecart-hoppers waar mogelijk in plaats van lange rijen losse Hoppers.
  • Gebruik Observers efficiënt en alleen waar nodig.
  • Bouw farms modulair en schakel secties in of uit met een knop of lever.
  • Test je ontwerp eerst in singleplayer of creative voordat je het op de server bouwt.
  • Houd je farms netjes en onderhoudbaar, zodat je eenvoudig problemen kunt oplossen. 

Dupe Exploits:

  • TNT dupers zijn toegestaan
    - Deze worden vaak gebruikt voor farms zoals perimeter-clearing of automatische tree farms.
  • Alle andere vormen van duping zijn verboden
    - Voorbeelden hiervan zijn het dupen van rails, carpets, items, of blocks.
    - Het misbruiken van exploits of glitches om items te verdubbelen is niet toegestaan.
  • Gevolgen
    - Spelers die verboden dupingmethodes gebruiken riskeren sancties, waaronder het verwijderen van items of een ban.

Wat Doet Staff Bij Problemen?

  • Als jouw farm zichtbare lag veroorzaakt (voor jou of anderen), kan Staff:
    - De farm tijdelijk uitschakelen.
    - Contact opnemen om samen een oplossing te zoeken.
    - In extreme gevallen, de farm verwijderen.
  • Het doel is altijd om samen een oplossing te vinden die zowel jouw creativiteit als de serverprestaties respecteert.

Twijfel Je of Je Farm Mag?

Neem contact op met Staff voordat je begint met bouwen. Wij helpen je graag bij het beoordelen van je ontwerp en geven tips om problemen te voorkomen.

Samenvatting:

  • AFK farms = toegestaan
  • Chunk Loaders = verboden
  • Megafarms = verboden
  • AFK bij farms tijdens drukte (25+ spelers) liever vermijden.
  • Compact en efficiënt bouwen wordt aangemoedigd.

Wat doet Staff allemaal?

Ons staffteam zet zich dagelijks in om de server draaiende en leuk te houden voor iedereen. Dit omvat onder andere:

  • Het voorbereiden en onderhouden van de server (bijvoorbeeld: seed selecteren, plugins en datapacks testen, en spawns of minigames bouwen).
  • Het oplossen van technische problemen en zorgen dat de server stabiel blijft, ook met veel spelers online.
  • Het modereren van de server (bijvoorbeeld: tickets beantwoorden, problemen oplossen tussen spelers, vragen beantwoorden en algemene ondersteuning bieden).
  • Het organiseren en uitvoeren van events.
  • Het wekelijks vergaderen om nieuwe plannen te bespreken, afspraken te maken en verbeteringen door te voeren.
  • Het samenwerken met streamers binnen het team die extra content en zichtbaarheid creëren.

Kortom: Staff zorgt ervoor dat de community een plek is waar iedereen prettig en probleemloos kan spelen.

Welke hulpmiddelen heeft staff (of wat doen ze dat spelers niet kunnen)?

Staffleden beschikken over enkele extra hulpmiddelen die normale spelers niet hebben, zoals:

  • Het gebruik van Creative Mode, bijvoorbeeld om builds voor events, spawn of shops voor te bereiden.
  • Toegang tot beheerdertools en commando's om technische of organisatorische problemen op te lossen.

Waarom heeft staff deze hulpmiddelen?

Deze extra hulpmiddelen zijn geen voordeel, maar noodzakelijk om hun werk goed te kunnen doen. Er zijn meerdere redenen waarom dit belangrijk is:

  • Efficiëntie en verantwoordelijkheid:
    Met creative en beheerdertools kan staff snel problemen oplossen, events voorbereiden en de server onderhouden zonder dat dit onnodig veel tijd kost.
  • Balans met het echte leven:
    Staffleden zijn ook gewoon mensen met school, werk, familie of andere verplichtingen. Omdat zij veel van hun vrije tijd investeren in het beheren van de server, krijgen zij de hulpmiddelen om toch nog plezier te houden in het spel en hun eigen projecten voort te zetten.
  • Behouden van motivatie:
    Zonder deze hulpmiddelen zou staff nauwelijks toekomen aan hun eigen builds of spelervaring, omdat de meeste tijd gaat naar het helpen van anderen. De extra tools zorgen ervoor dat zij energie en motivatie houden om dit vrijwillige werk te blijven doen.
  • Kwaliteit van de server:
    Juist door deze hulpmiddelen kan staff zich focussen op het creëren van een stabiele, leuke en creatieve omgeving waar spelers optimaal van kunnen genieten.

Dankbaarheid voor Staff

Onze staffleden steken enorm veel tijd en energie in het draaiende houden van de server, zonder daar een beloning voor te ontvangen. Alles gebeurt vrijwillig en vanuit passie voor de community. Daarom willen we afsluiten met een oproep:

Wanneer je een stafflid tegenkomt, wees niet gefrustreerd als je ziet dat zij in Creative iets bouwen of niet direct tijd hebben om je te helpen. Bedenk dat zij achter de schermen continu bezig zijn met tickets, problemen oplossen, modereren, vergaderen en plannen maken. Een vriendelijk bedankje of een waarderend woord doet vaak meer dan je denkt en geeft hun de motivatie om dit werk te blijven doen.

De duur van een seizoen is vrijwel altijd gelijk. De seizoensgebonden events vinden altijd binnen één seizoen plaats. Hierdoor duurt een seizoen meestal 8 à 9 maanden. Soms kan dit wat langer zijn, en soms juist het minimum. Dit hangt af van hoe de vakanties vallen en wanneer de seizoensgebonden events plaatsvinden.

Wij richten ons er altijd op om een nieuw seizoen te starten wanneer de schoolzomervakantie begint (of net is begonnen), mits dit aansluit bij de voorbereidingen. De server sluit daarom ongeveer 2 tot 3 maanden vóór de start van het volgende seizoen.
In deze 'dode' periode wordt eventueel iets anders georganiseerd (bijvoorbeeld: een Skyblock server) om spelers toch een plek te bieden waar ze tijdelijk kunnen spelen. Dit is echter een experiment. Als wij merken dat dit niet werkt, zullen we of teruggaan naar het eerste concept (een seizoen van 1 jaar, gevolgd door enkele weken rust, en daarna het volgende seizoen), of een nieuw concept uitproberen.

Algemeen verkoop van een seizoen:

Elk seizoen zal er ongeveer zo uit komen te zien. Hoeveel tijd het in beslag neemt hangt af van wanneer de feestdagen vallen, en wanneer wij tijd hebben om alles te regelen.

  1. Het seizoen begint.
  2. End/Shopping opening (worden apart bepaald. Niet tegelijkertijd).
  3. Ene keer is End opening eerst, andere keer is Shopping eerst.
  4. Halloween Event.
  5. Sinterklaas Event.
  6. Kerst Event.
  7. Oud & Nieuw (Geen seizoensgebonden event).
  8. Pasen.
  9. Einde seizoen.

Wij maken gebruik van een ander soort ticketsysteem dan je wellicht gewend bent. Om ervoor te zorgen dat we je zo goed en snel mogelijk kunnen helpen, leggen we hier uit hoe het werkt.

Hoe werkt de FAQ?

Voordat de een ticket aanmaakt, raden we je aan eerst onze FAQ ( #🔻faq kanaal op onze Discord ) te bekijken. Veel vragen zijn daar al beantwoord. Staat je vraag er niet tussen, of heb je extra hulp nodig? Dan kun je een ticket aanmaken.

Hoe maak ik een ticket aan?

Je kunt een ticket aanmaken in het #🎫tickets kanaal op on Discord. bij het aanmaken van een ticket krijg je eerst een aantal vragen. Deze vragen zijn per categorie verschillend, maar hebben elk het doel om het process te versnellen. De volgende vragen zullen altijd gesteld worden:

  • Wat is je username? -> Zo kunnen we direct zien wie jij bent op de server.
  • Wat is de reden voor je ticket? -> Zo kunnen wij direct zien waar jij hulp bij nodig hebt.
  • Heb je de FAQ gelezen? -> Zo weten  wij of dat je zelf al onderzoek hebt gedaan naar je vraag.

Het is belangrijk dat je de vragen goed leest en beantwoordt. Hoe meer informatie wij meteen hebben, hoe sneller we je kunnen helpen. Nadat je de vragen hebt ingevuld, neemt een stafflid jouw ticket in behandeling.

Categorieën voor tickets

Wanneer je een ticket aanmaakt, kies je altijd eerst de juiste categorie. Hieronder staan wat voorbeelden van wat er onder elke categorie kan vallen:

1. Minecraft, bijvoorbeeld:

  • Overige whitelist-vragen
  • Events
  • Lag of performance-problemen

2. Shopping District, bijvoorbeeld:

  • Aanvraag voor een plot
  • Vragen over de regels
  • Verzoeken voor uitzonderingen

3. Ban Appeal, bijvoorbeeld:

  • Verzoek tot unban (unban request)

4. Streamers, bijvoorbeeld:

  • Aanvraag om streamer te worden
  • Vragen over streamen op de server

5. Technisch, bijvoorbeeld:

  • Login problemen
  • Problemen met mods
  • Discord-gerelateerde problemen

6. Overig, bijvoorbeeld:

  • Klachten
  • Alle andere zaken die niet onder de bovenstaande categorieën vallen

Feedback geven, bijvoorbeeld:

We blijven ons ticketsysteem verbeteren. Heb je feedback of suggesties? Vul dan dit formulier in: https://forms.gle/LnsKB31b4JhVoF196